Saturday, July 17, 2010

Resepi Kuih Gelang

Aku teringin nak makan kuih gelang, so aku search lah resepi kuih gelang ni kat mesra.net.resepi,,smua bahan2nya aku dah ada, kecuali yis shj y xada...oleh kerana ptgni aku xleh kuar (keta aku dipakai oleh boypren aku dan aku plak x brp brani nak guna keta o motosikal dia),,,y aku mampu buat ja salin dan taip resepi ni lah...

BAHAN A

1 KG tepung gandum
1 bungkus yis
1 sudu makan gula
secubit garam
2 sudu makan majerin

BAHAN B

1/2 cawan minyak masak
air secukupnya
Gula pasir

CARA-CARANYA
1. Bahan A + air (sehingga boleh diuli)
2. Masukkan minyak sikit2 (jgn masuk sekali) - untuk mengelakkan tepung melekat pd tangan & senang diuli.
3. Tutup adunan selama 1 jam untuk mengembangkan adunan.
4. Adun guna acuan atau adun sendiripun boleh.
5. Goreng.
6. Uli ngan gula pasir.

Rasa tak sabar nak cuba buat kuih gelang nih, jdi untuk step pertama aku dah pun mblend gula...(^_^)

1 comment:

  1. simple ja kn sng nk bt..tq..tp x past td 2 sy bt lw mjd..hekhek tgu dan lht ja slma sejam..hehe

    ReplyDelete